Księgowość i rachunkowość są ze sobą ściśle złączone. W zasadzie księgowość wchodzi w rachunkowość, jest jego elementem składowym. Oba pojęcia można zdefiniować w następujący sposób. Rachunkowość jest dziedziną nauki, która bierze pod lupę każdą działalność gospodarcza w kraju. Są to osoby fizyczne i spółki (spółki z o.o. i spółki akcyjne) kasy chorych, fundusze inwestycyjne, związki zawodowe, stowarzyszenia i fundacje, stowarzyszenia, banki, spółdzielnie, oraz przedsiębiorstwa handlowe. Księgowość rejestruje dochody każdej działalności gospodarczej. Tu warto wspomnieć, że każde zdarzenie w firmie, które wywołuje zmiany w aktywach (zasobach majątkowych, które staną się źródłem korzyści w przyszłości) i pasywach (źródłach pokrycia majątku) to operacja gospodarcza. Jest ona poddana kontroli księgowości. Biuro księgowe i biuro rachunkowe w swojej pracy wykorzystują różne rodzaje rachunkowości: finansową, zarządczą, podatkową, budżetową, bankową i zabezpieczeń.
W rachunkowości istnieje też wiele zasad, których należy przestrzegać. Są to między innymi zasada współmierności, zasada ostrożności, zasada periodyzacji, zasada istotności, czy zasada memoriału. Ta ostatnia musi być wykorzystana przez każde biuro księgowe w myśl ogólnej rachunkowości finansowej. Polega to na tym, że wszystkie operacje gospodarcze z jakiegoś odcinka czasu, muszą zostać ujęte w księgach rachunkowych (zapis systematyczny i chronologiczny) oraz w sprawozdaniu finansowym (sporządzony na koniec roku podatkowego, obrotowego). Biuro rachunkowe poza sprawami księgowymi zajmuje się także: oferowaniem pomocy przy zakładaniu indywidualnych działalności gospodarczych i spółek, prowadzeniem dokumentacji o kadrach, omawianiem szczegółowym i wdrażanie do działalności Prawa Pracy, dopasowywaniem ulg podatkowych do firmy, pozyskiwaniem i rozliczaniem dotacji z Unii Europejskiej, prowadzeniem rozmów z przedstawicielami innych krajów, reprezentowaniem firm w urzędach (głównie w Urzędzie skarbowym), czy prowadzeniem usług audytorskich.